KATSKO ORTACKO DRUSTVO
A USTITIA
‘ adv. Viadan S. Boji¢ i drugi

. ! Broj.
Podgorica, Tj_:mﬂ_gad
P.br. 2724/21

U IME CRNE GORE

OSNOVNI SUD U PODGORICI, kao prvostepeni parnicni, po sudiji Mileni Brajovig,
u pravnoj stvari tuZioca Predraga Boskovi¢a iz Podgorice, ul.Zmaj Jovina 237, koga
zastupa punomoénik Mihailo Volkov, advokat iz Podgorice, protiv tuZenog Gojka Raitevic¢a
iz Podgorice, glavnog i odgovornog urednika ,,IN4S" informativnog web portala, ul. Milana
Raickovi¢a bb, kojeg zastupa AOD "lustitia”, iz Podgorice, radi naknade $tete, nakon
glavne i javne rasprave zakljuéene dana 04.05.2022.godine, u prisustvu punomoénika
stranaka, dana 31.05.2022. donio je,

PRESUDU

ODBIJA SE tuzbeni zahtjev kojim je trazeno da se obaveze tuzeni da tuziocu na ime
naknade nematerijalne Stete nastale usljed pretrplienih dusevnih bolova zbog povrede &asti
| ugleda, isplati iznos od 5.000,00 eura, sa zakonskom zateznom kamatom od dana
presudenja pa do konacne isplate, kao nesonovan.

OBAVEZUJE SE tuzilac da tuzenom naknadi trogkove postupka u ukupnom iznosu
od 830,43 eura, u roku od 15 dana po pravosnaznosti presude pod prijetnjom prinudnog
izvrSenja.

ObrazlozZenje

Tuzilac je u tuzbi i rijeéi na raspravama, preko punomocnika, u bitnom naveo da je
tuzeni, kao glavni i odgovorni urednik ,,IN4S" i lice koje slobodno i samostalno ureduje
medijski sadrzaj u tom mediju dana 28.06.2021.godine objavio tekst pod nazivom
,,Dukanovi¢ u prisnim poslovnim odnosima sa beogradskim advokatom Vujo$eviéem: Kako
su prali milione i finansirali kampanje DPS. Navodi u daljem dijelu teksta pod naslovom
»Kako je sve pocelo" u avgustu 2015.godine Vujosevic je sa svojom kumom (koja je inace
podnijela tuZbu Privrednom sudu u Podgorici, ali i kriviénu prijavu zbog prevare, jer joj je
kum Marko falsifikovao izvjestaje od firmi i otetio je za viSe od 2 miliona eura) gije je ime
poznato nasoj redakciji-osnovao firmu GPS sa sjedistem u Podgorici pod $ifrom djelatnosti
6619- "ostale pomoéne djelatnosti u pruzanju finansijskih usluga osim osiguranja i
penzionih fondova "$to se moZe vidjeti na zvaniénom sajtu Centralnog registra privrednih
sudbjekata Crne Gore". Dalje se u tekstu navodi »Prvi ugovor firma GPS sklapa sa
multilateralnom trgova&kom platformom Capital Force iz Republike Samoe 2017.godine. U
svojoj firmi Marko Vujo$evié zapo§ljava Andriju Bokovica, sinovca Predraga Boskoviéa,
tadasnjeg ministra odbrane u Vladi Crne Gore. Da je rije¢ o sumnjivim poslovima prvi put
ukazuju tadasnji parteneri iz Njemacke iz razloga Sto se novac koji je legao na ragun firme
GPS slao na druge ragune po razliitim osnovama. NajviSe novca je uplaéivao na
fantomskim firmama po egzotiénim ostrvima i Kosovu iza kojih direktno stoji Milo
Bukanovi¢. Novac su prali preko Prve banke, Atlas banke, Lovéen banke i CKB banke. Ne
zaostaje i po pranju novca po osnovu laznih sponzorskih ugovora. Kao najgori primjer
Milove bahatosti navodi se nalog za uplatu ZRK-u ,,Buduénost" iz Crne Gore na Cijlem je
Celu u to vrijeme bio Predrag Bogkovié i to u iznosu od 675.500,00 eura. Bukanovi¢ je vise
puta izdavao naloge za uplatu velikih nov&anih suma navedenom klubu". Dalje je naveo da
se Stetna radnja u ovom sluéaju iscrpljuje u svjesno preduzetoj radnji da kroz
senzacionalisti€ki, neistiniti i tendenciozan nagin se omalovaZi, diskredituje i nanese trajnija
ljudska, politicka i profesionalna teta tuZiocu, te da s tim u vezi postoji povreda prava
licnosti (Steta) u vidu povrede prava na dusevni integritet, dostojanstvo, na &ast i ugled,
uslied neistinitih navoda tuzenih. Ovakvim cinjenjem tuZeni je povrijedio prava lignosti

1




tuzioca, s obzirom da sadrZina navoda predstavlja objektivno populistitko-ekonomsku
potrebu za veéim ¢italakim auditorijumom, bez adekvatnih dokaza, jer da isti postoje, bili
bi predmet ispitivanja u krivi€nom postupku jer je »pranje para" kriviéno djelo. Istakao je da
kako protiv tuZioca po ovom, kao ni po kojem drugom osnovu do sad nije pokrenut kriviéni
postupak, jasno je da se radi o neutemeljenim navodima, sa jasnim ciljem diskreditacije
tuzioca. Naveo je ito da pored politicke dimenzije i €injenice da je bio funkcioner, tuZiocu
se ovakvim €injenjem od strane tuZenih direktno nanosi &teta i na drugom poslovnom
planu, odnosno kao predsjedniku, u drugom mandatu EHF organizacije, jer se navodi da
isti direktno ¢&ineéi kriviéno djelo ugestvuje u nelegalnom finansiranju rukometnog kluba u
Podgorici. S tim u vezi, a dovodeéi u vezu njegov status u medunarodnim kuéama
rukometa rukometa i izreéenu laZ, nedvosmislena je Steta u tom dijelu po tuZioca, dok je
namjera jasna, koja se iscrpljuje u direktnom umisljaju.

U zavrsnom izlaganju punomoénik tuzioca je prediozio da sud usvoji tuzbeni zahtjev
i da obaveZe tuZenog da tuZiocu na ime naknade nematerijaine Stete nastele usljed
pretrplienih duSevnih bolova zbog povrede &asti i ugleda isplati iznos od 5.000,00 eura sa
zakonskom zateznom kamatom od dana presudenja pa do konacne isplate.

Troskove postupka je traZio na ime sastava tuzbe, za prisustvo na odrzanim i pristup
neodrzanim rocistima.

TuZeni je u odgovoru na tuzbu, podnescima i rijeCi na raspravi, preko punomoénika
u bitnom naveo da tuzeni ne moze i ne smije biti odgovoran zato $to je javnosti predoéio
istinu koja je u svemu dokaziva. Odredbom ¢&lana 47,49 i 50 Ustava Crne Gore, kao i &1.32
st.1 tac.3 Zakona o medijima, odreduje se da urednik novina, odn.novinar , Neée
odgovarati za Stetu ako su postupali u skladu sa duznom novinarskom paznjom, odnosno
ako je medijski sadrzaj kojim je $teta ucinjena" izmedu ostalog ,zasnovan na
informacijama za koje su novinar | glavni urednik imali osnovan razlog da vjeruju da su
potpune ili istinite, a postojao je opravdan interes javnosti da bude upoznata”. Dalje je
naveo da je dana 28.06.2021.godine, po saznanjima koje je redakciji pruZio zastiéeni izvor,
a sva potvrdena fotografskim dokazima, portal , IN4S" je objavio ¢&lanak: ,,(FOTO)
Bukanovi¢ u prisnim poslovnim odnosima sa beogradskim advokatom Vujo§eviéem: Kako
su prali milione i finansirali kampanje DPS", u kojem opisuje poslovne i druge veze
Predsjednika Crne Gore Mila Dukanoviéa sa VujoSeviéem i nacine na koji je finansiran
DPS. Istakao je da je tuzilac Predrag Boskovi¢ u ¢lanku pomenut ograniéeno u odredenom
kontekstu, te da tuZilac ni na jednom mjestu nije neposredno odreden kao izvréilac kriviénih
djela, niti je kazan nagin koji bi bio direktno usmjeren samo na ugrozavanje njegove &asti |
ugleda, te da je izvjestavanje o njegovoj ulozi u okviru potrebe da se javnost informige o
sumnjivim rodackim relacijama tuzioca. Takode je naveo da se Boskovi¢ u tekstu prvo
pominje ,,U svojoj firmi Marko Vujosevi¢ zaposljava Andriju Boskoviéa, sinovca Predraga
Boskovi¢a, tadasnjeg ministra odbrane u Viadi Crne Gore", a da je ovaj iskaz tagan, da je
Andrija Bo8kovi¢ u najmanju ruku angazovan u ovom privrednom subjektu, tuZeni je
potvrdio. Dalje je naveo da se Bogkovi¢ drugi put spominje:,,Kao najgori primjer Milove
bahatosti navodi se nalog za uplatu ZRK-u ,,Buduénost" iz Crne Gore, na &ijem &elu je u
to vrijeme bio Predrag Boskovié i to u iznosu od 57.500,00 eura", te da je jasno da je u prvi
plan stavljena vidna, a i poznata loe skrivana bahatost predsjednika Crne Gore Mila
Bukanovi¢a, a tuzilac se spominje isklju¢ivo u toliko da je bio predsjednik ZRK
»,Buduénost", na koje ime ZRK je sporni polumilionski iznos plaéen. Da je p.d.,,Global
Payment Solutions" stvarno izvrsilo uplatu od 657.500 eura na radun ZRK ,,Buduénost",
dokazivo je prostim uvidom u bilans stanja tog preduze¢a objavljenog u sklopu &lanka
IN4S-a, na kojem se nesporno vidi (i to kroz dvije jasne i itke fotografije), da se kao jedno
od dugovanja tog preduzeéa navodi i ono ZRK-u .,Buducnost" i to upravo uiznosu od

2




657.500,00 eura. Ukazao je na to da mediji prilikom vr§enja djelatnosti uZivaju slobodu (i
drustvenu obavezu) da otkrivaju zloupotrebe, korupcije i druge prijetnje po demokratske
vrijednosti u politickim sistemima. Dodao je i to da izvjestavanje IN4S u konkretnom sluéaju
ne zadire u privatni Zivot tuZioca, na nacin koji nije od neposrednog interesa za javnu
debatu, o€uvanja demokratije i njenih tekovina, niti to ¢ini na nacin koji ne odgovara mijeri
eksponiranosti tuZioca i zna€aju njegove funkcije. Takode je dodao i to da tuZilac interesu
javnosti da zna informacije koje se ti€u ministra suprotstavlja svoj li¢ni poslovni i politiéki
interes.

U zavrSnom izlaganju punomoc¢nik tuZenog je predlozio da sud odbije tuZbeni
zahtjev u cjelosti kao neosnovan.

TroSkove postupka je traZio na ime sastava odgovora na tuzbu, podneska, pristupa
na odrzanim i odloZzenim rogitima, sve uve¢ano za PDV, kao i na ime tro$kova prevodenja
u iznosu od 467,43 eura, te troSkove na ime takse za zapisnik.

Sud je u dokaznom postupku izvr§io uvid u novinski &lanak pod naslovom
“Bukanovi¢ prisnim poslovnim odnosima sa beogradskim advokatom Vujo$eviéem: kako
su krali milione i finansirali kompanije DPS-a", a koji novinski ¢lanak je objavljen na
informativnom portalu "IN4S", proéitao ugovor o pruzanju konsultanskih usluga zakljuéen
izmedu "Global Payment Solutions" i "Wolff i Stein" DOO br.102/17 od 30.04.2017. godine,
racun br.8/2017 od 16.10.2017. godine, ragun br.12/17 od 26.12.2017. godine, zamolnicu
Drzavnog tuZilastva Feldkirch od 04.05.2018. godine, odgovor na zamolnicu Vi$eg suda u
Podgorici Pom. I.br.52/18 od 04.05.2018. godine, dopis Ministarstva vanjskih poslova Crne
Gore, zapisnik o sasluSanju svjedoka Viseg suda u Podgorici Pom. 1.br.52/18 od
02.03.2018. godine, raéun br. 10/17 od 15.11.2017. godine, raéun br.12/17 od 26.12.2017.,
racun br.11/17 od 01.12.2017. godine, raéun br.9/17 od 09.11.2017., raéun br.3/17 od
11.07.2017., raéun br.4/17 od 26.07.2017., raéun br.7/17 od 15.09.2017. godine, radun
br.7/17 od 15.09.2017., raéun koji je izdat 09.11.2017.godine, gdje je broj negitak, radun
br.8/17 od 16.10.2017., racun br.8/17 od 16.10.2017., raéun br.9/17 od 09.11.2017., raéun
br. 10/17 od 15.11.2017., racun br.11/17 od 01.12.2017. godine, izvr§io uvid u dnevnik
knjizenja gdje je subjekat ZRK "Buduénost" Podgorica iz 2017.godine, kao i uveéana
rezolucija za navedeno knjizenje, u dnevnik knjizenja od 01.01.2017.godine, proéitao
ugovor zakljucen izmedu "Global Payment Solutions" i "Capital Force" LTD od
01.02.2017.godine, informaciju o poslovanju pravnog lica "Global Payment Solutions" DOO
Podgorica, sa posebnim osvrtom na predmet Claudia De Brabandt, nalog za hapsenje
izdat od Drzavnog tuzilaStva u Feldkirhu R. Austrija, potvrdu o ekstradiciji Pokrajinskog
suda za krivicne predmete u Becu R. Austrija, prevod sa engleskog jezika iz austrijskih
novina pod naslovom "Misteriozna smrt navodnog glavnog sajber kriminala Uvea Lehofa i
ono Sto ostaje nakon njegovih prevara", prevod presude Pokrajinskog suda za kriviéne
predmete u BeCu R. Austrija od 01.09.2020. godine, saops$tenje austrijske sluzbe za nadzor
finansijskog trZidta, mejl korespodencija izmedu Marka Vujo$evi¢a od 14.04.2019.godine,
reagovanje advokata Marka Vujosevi¢a koji je dat za portal "IN4S", &ita se &lanak objavljen
u Birnu, te vrsi se uvid u radun br.65/21.

Sud je cijenio provedene dokaze i na osnovu savjesne i briZljive ocjene svakog
dokaza zasebno i svih zajedno, kao i na osnovu rezultata cjelokupnog postupka, shodno
¢l. 9 ZPP odlucio kao u izreci presude.

Medu strankama nije sporno da je na informativnom portalu "IN4S" dana
28.06.2021. godine objavljen tekst pod nazivom: "Pukanovié u prisnim poslovnim
odnosima sa beogradskim advokatom VujoSeviéem: Kako su prali milione i finansirali

3



kampanju DPS" u kom tekstu izmedu ostalog je objavljeno i sledece: "U svojoj firmi Marko
VujoSevi¢ zaposljava Andriju Boskoviéa, sinovca Predraga Boskovi¢a, tadasnjeg ministra
odbrane u Vladi Crne Gore". Takode u navedenom tekstu je izmedu ostalog objavljeno i
sledece: "Kao najgori primjer Milove bahatosti navodi se nalog za uplatu ZRK-u
"Buducnost" iz Crne Gore na &ijem je éelu u to vrijeme bio Predrag Boskovi¢ i to u iznosu
0d 675.000,00 evra. Bukanovié je vi§e puta izdavao naloge za uplatu velikih novéanih suma
navedenom klubu".

Medu strankama je sporan osnov tuZbenog zahtjeva, odnosno da li je sporna objava
na portalu "IN4S" bila podobna da povrijedi prava li¢nosti tuzioca i to njegovo pravo na ¢ast
i pravo na ugled, a koja povreda prava liénosti bi vodila pravu na naknadu nematerijalne
Stete koja se predmetnom tuZzbom potrazuje. Dakle, ono $to u konkretnom sporu provejava
kao elementarno jeste pitanje uspostavljanja ravnoteZze izmedu prava na slobodu
izrazavanja i prava svakog pojedinca na zastitu &asti i ugleda, odnosno da li je u
konkretnom ta ravnoteZa narusena ili ne, da li je pak predena granica dozvoljenog, te da i
je usled slobode izraZzavanja tuZenog kroz predmetnu objavu na njegovom portalu, doslo
do povrede prava li¢nosti ovdje tuZioca.

Odluéujuci o osnovanosti tuzbenog zahtjeva, sud je poSao od odredbe &lana 206
st.1 Zakona o obligacionim odnosima, kojim je propisano da fizicko lice uZiva potpunu
zastitu svoje licnosti. Nadalje su odredbom &l. 207 ZOO normirana prava li¢nosti i to: pravo
na Zivot, pravo na fizicki (tjelesni) integritet, pravo na psihicki (dusevni) integritet, pravo na
slobodu, pravo na ¢ast, pravo na ugled, pravo na zastitu privatnog Zivota, pravo na
dostojanstvo, pravo na sopstveni lik, pravo na sopstveni glas, pravo na prepisku i liéne
zapise, pravo na liéni identitet, moralna komponenta autorskih prava, kao i druga prava
liénosti propisana Ustavom, potvrdenim i objavljenim medunarodnim ugovorima i opste
prihvacenim pravilima medunarodnog prava i posebnim zakonima. U sluéaju povrede
prava licnosti sud ¢e, prema teZini povrede i okolnostima slu¢aja, dosuditi praviénu
novcanu naknadu, nezavisno od naknade materijalne Stete, kao i u odsustvu materijalne
Stete, a shodno odredbi &l. 210 a st.1 ZOO.

Takode, Ustav Crne Gore, u ¢lanu 47 svakom jemé&i pravo na slobodu izraZzavanja
govorom, pisanom rije¢ju, slikom ili na drugi nagin, dok se u &l. 49 jemd&i sloboda Stampe i
drugih vidova javnog obavjestavanja. Nadalje i Zakon o medijima koji je bio u primjeni u
vrijeme objavljivanja spornog teksta, garantuje slobodu medija u Crnoj Gori, a koji zakon
treba tumaciti i primjenjivati u skladu sa principima Evropske konvencije za zastitu ljudskih
prava i osnovnih sloboda, uz kori§éenje prakse Evropskog suda za ljudska prava.

Clan 10 stav 1 Evropske konvencije za zastitu ljudskih prava i osnovnih sloboda
predvida da svako ima pravo na slobodu izraZavanja, koje pravo ukljuéuje slobodu
posjedovanja sopstvenog misljen;ja, primanja i saop$tavanja informacija i ideja, bez
mijeSanja javne vlasti i bez obzira na granice, dok je stavom 2 istog ¢lana propisano da se
pravo na slobodu izrazavanja moze podvrgnuti ogranienjima ili kaznama propisanim
zakonom, pored ostalog, i radi zastite ugleda ili prava drugih. Navedenu odredbu treba
tumaciti u kontekstu odredbe ¢lana 19 Medunardnog pakta o gradanskim i politi¢kim
pravima, koji predvida da niko ne moze biti uznemiravan zbog svog misljenja, da svako lice
ima pravo na slobodu izraZavanja, koje pravo, bez obzira na granice, podrazumijeva
slobodu traZenja, primanja i $irenja obavje$tenja i ideja svih vrsta, u usmenom, pismenom,
Stampanom ili umjetniékom obliku ili na bilo koji nacin po slobodnom izboru.

Sloboda izraZavanja predstavlja jedan od sustinskih osnova demokratskog drustva,
a Evropski sud za ljudska prava, kroz obimnu sudsku praksu, Stampi daje poseban status

4




U uzivanju sloboda garantovanih &.10 Evropske Konvencije. Sloboda koja se priznaje
tumadi se Siroko, te ista ne vazi samo za “informacije" ili "ideje" koje su povoljne ili se
smatraju neuvredljivim, veé i za one koje vrijedaju, Sokiraju ili uznemiravaju druge (presuda
Evropskog suda Lepojié protiv Srbije, br.13909/05, st.73 od 06.11.2007.godine, F. protiv
Srbije, br.27935/05, od 20.11.2007.godine). Navedena sloboda Stampi je zagarantovana
radi saopstavanja informacija i ideja o svim pitanjima od javnog interesa, te je njihova
duZnost da gradani putem javne debate koja ima ozbiljan cilj, izmedu ostalog i kroz pisanje
Stampe, budu upoznati sa pitanjima od opsteg interesa. Medutim, Evropski sud kroz svoju
praksu naglasava neophodnost uspostavljanja ravnoteze izmedu slobode izraZavanja sa
jedne strane i privatnih interesa, odnosno prava na postovanje privatnog Zivota, sa druge
strane (presuda Axel Springer AG protiv Njemacke). Ograniéenje prava slobode
izraZzavanja, koje je predvideno &.10 st.2 Evropske konvencije za ljudska prava, Evropski
sud je kroz mnoge odluke tumacio, nalazeéi da se izuzeci slobode izraZzavanja moraju
strogo tumaditi, dok se potreba za ogranidenjma iste mora ubjedljivo
utvrditi (presuda Mouvement raélien suisse protiv Svajcarske br.16354/06, 2012.).

Novinarska sloboda, inage, podrazumijeva izvjestan stepen pretjerivanja, &ak
provociranja (Prager and Oberschlick v. Austria, 26.4.1995., stav 38: De Haes and Gijsels
v. Belgia, 24.02.1997, stav 46: Lopes Gomes da Silva v. Portugal, 28.09.2000. stav 34).
Odredeni stepen pretjerivanja mora da se toleri§e u kontekstu pregrejane javne rasprave
0 stvarima od javnog interesa (Stoll v. Svajcarska, 25.04.2006, stav 55). Li¢nost koja svojim
nastupom izaziva paznju ljudi drugacijeg mislienja mora prihvatiti i provokativne iskaze o
sebi (Oberschlick v. Austria (no.2), 01.07.1997, stavovi 33 i 34), jer je u prirodi politicke
debate upotreba pretjeranih i uvredljivih izraza (Lopes Gomes da Silva v. Portugal,
28.09.2000. stav 34).

Evropski sud je u vige sluCajeva ukazao da bi nacionalni sud povrijedio slobodu
informisanja kada bi novinara kaznio zbog klevete, zato $to nije dokazao istinitost iskaza
(Lingens v. Austria, 08.07.1986, stav 41: Albert-Engelmann-Gesellschaft mbH v. Austria,
19.01.20086, stav 31). Tendencija da se mora dokazati istinitost svakog iskaza koji se
objavljuje i da se mora objaviti ispravka svake tvrdnje za koju se ne dokaze da je istinita,
znacila bi povredu slobode informisanja, jer bi obavezivala na dokazivanje vrednosnih
iskaza, §to je neprihvatljivo (Ukrainian Media Group v. Ukraina, 29.03.2005, stavovi 41, 59 i
60).

Odredba &. 10 st. 1 Evropske konvencije ne jemé&i samo slobodu Stampe u
informisanju javnosti, nego i takode pravo javnosti da bude informisana. "lako §tampa ne
smije da prekoragi utvrdene granice, naroéito u pogledu zastite ugleda drugih, ona je ipak
obavezna da objavljuje informacije i ideje o pitanjima o kojima se raspravlja na politi¢koj
sceni, kao i one koje se tiéu drugih sektora od javnog interesa. Ne samo da Stampa ima
zadatak da objavljuje takve informacije i ideje, veé i javnost ima pravo da ih dobija" ("Lingens
v. Austria, Appl. no 9815/82, 08.07.1986). Po ocjeni Evropskog suda, upravo sloboda medija
omogucava javnom mnjenju da upozna ideje i stavove i formira mislienje, pa su i "granice
prihvatljive kritike" Sire kada se radi o politickom diskursu i liénostima koje svojim
angaZzovanjem stupaju na javnu scenu, nego kada je rije¢ o manje znacajnim temama.

Sto se tige predmetnog sluéaja, u kontekstu svega navedenog, sud najprije nalazi
da je sporni ¢lanak objavljen u cilju rasprave o pitanjima od javnog interesa, s obzirom da
se time zadovoljava pravo gradana da se informi$u o tekuéim dogadajima.

Nadalje, s obzirom na praksu i standarde Evropskog suda za ljudska prava, kako bi
ocijenio da li je tuZbeni zahtjev osnovan, sud je morao utvrditi da i je, postojala objektivna

5




| osnovana podloga na osnovu koje je medij, &iji je tuzeni glavni odgovorni urednik, mogao
povjerovati u istinitost objavljene informacije, te da li je spornim tekstom doslo do povrede
nacela proporcionalnosti izmedu ograni¢enja prava tuZenog kao glavnog odgovornog
urednika informativnog portala .IN4S" na slobodu izraZavanja, sa jedne strane, i zastite
privatnosti, odnosno zastite ugleda tuZioca, sa druge strane.

Naime, stavovi iznijeti u Stampi mogu se smatrati uvredljivim €injeniénim tvrdnjama
ako se iz sadrzaja i opsteg tona osporenog teksta moze jasno ustanoviti da je njegov jedini
ili glavni cilj iznogenje uvredljivih tvrdnji na ragun tuzioca, &to u konkretnom nije sluéaj. Od
novinara se, inade, zbog prirode medija i aktuelnosti informacija, ne moze zahtijevati
utvrdivanje istinitosti &injenica, u smislu apsolutne podudarnosti sa stvarnogéu j otklanjanje
svake sumnje. Zato za slobodu izraZavanja i objavljivanje ¢injeniénih iskaza nije potrebno
dokazivati njihovu apsolutnu istinitost. Citanjem spornog teksta, kao i na osnovu
sveobuhvatne posebne analize pojedinaénih navoda, koje tuzilac dozZivljava posebno
uvredljivim, sud nalazi da cilj tuZzenog nije bila proizvoljna niti liéna uvreda tuZioca, niti je
isti prekoragio granice slobode izraZzavanja koje bi zahtijevale legitimno mijeSanje u tu
slobodu.

Do zakljutka da je prilikom objavljivanja predmetnog teksta postojao dovoljan
objektivni osnov za vjerovanje u istinitost istog sud je do$ao i nalazeéi da je tom prilikom
novinar postupao u skladu sa standardom ~duZne novinarske paznje*, a sve posmatrano
kroz ustanovljeno pravilo davanja $iroke slobode medijima u ispoljavanju svojih sloboda iz
¢l.10 Konvencije. Naime, u spornom tekstu tuzeni je, izmedu ostalog naveo: ,,Prvi ugovor
firma GPS sklapa sa multilateralnom trgovackom platformom Capital force iz Republike
Samoe 2017.godine. U svojoj firmi Marko Vujogevié zaposljava Andriju Boskoviéa, sinovca
Predraga Bogkovi¢a". Kako bi utvrdio navedeno, sud je u dokaznom postupku proéitao
Ugovor o pruzanju konsultantskih usluga broj 102/17 od 30.04.2017.godine zakljuéen
izmedu ,,Global Payment Solutions" Podgorica i "Wolff i Stein" DOO, iz kojeg ugovora
proizilazi da "Wolff i Stein" DOO Zastupa direktor Andrija Bogkovié, te se isti imenuje kao
lice za stalnu komunikaciju sa privrednim drugtvom ,,Global Payment Solutions" Podgorica.

Nadalje, tuZeni je u spornom tekstu pomenuo tuzioca u dijelu , Kao najgori primjer
Milove bahatosti navodi se nalog za uplatu ZRK-u ,,Buduénost" iz Crne Gore na &ijem je
Celu u to vrijeme bio Predrag Boskovi¢ i to u iznosu od 675.500,00 eura. Bukanovi¢ je vise
puta izdavao naloge za uplatu velikih nov€anih suma navedenom kluby " Provjeravajuéi
Sporne navode teksta, sud je izvrsio uvid u dnevnik knjizenja firme , Global Payment
Solutions" Podgorica iz 2017.godine, iz kojeg dnevnika proizilazi da subjekat ZRK
"Buduénost" Podgorica potraZzuje od privrednog drustva ,,Global Payment Solutions"
Podgorica upravo iznos od 657.500,00 eura, odnosno da navedeno drudtvo navedenom
klubu duguje pomenuti iznos, a §to sve ukazuje na istinitost navoda spornog teksta.

6




novinara Crne Gore, sa duznom novinarskom paznjom u teznji da u moguéoj mjeri provjeri
informacije koje je napisao u spornom tekstu, a ne da, iz loSe namjere, proizvoljno napada
neciji ugled. Prema praksi Evropskog suda utvrdenje da je nesto uéinjeno u »~dobroj vjeri*
predstavija zamjenu za dokazivanje istinitosti, odnosno iskljuéuje od odgovornosti &ak i
kada se kasnije dokaze da su Cinjenice neta&ne (presuda Dalban protiv Rumunije). Dakle,

Kod svega navedenog, sud nalazi da ne stoji osnov dosudenja naknade
nematerijaine Stete za pretrpliene dusevne bolove zbog povrede &asti i ugleda, iz kojih
razloga je sud tuzbeni zahtjev odbio kao neosnovan.

Za ukazati je i to da tuZilac nije iskoristio ni svoje pravo na objavljivanje demantija, pa
ne koriste¢i se ovim pravom tuzilac Je sam iskljuio moguénost svoje satisfkacije zbog
objavljivanja, po tuziocu uvredljivih i neistinitih navoda u spornom tekstu, pa nije pravedno
za oCekivati da zbog svog izbora, da se ne koristi pravom koje mu je zakonom dato, sud
sankcionise tuZenog obavezivanjem na isplatu traZzenog iznosa.

Sud je cijenio i druge provedene dokaze, pa je kod naprijed utvrdenog ¢injeni¢nog
stanja, nasao da isti ne mogu biti od uticaja na drugacije odlugivanje u ovoj pravnoj stvari.

dva odrZana rogista u iznosu od po 100,00 eura (07.03.2022. i 04.05.2022.godine), $to sve
ukupno daje iznos od 300,00 eura. Sud je tuziocu dosudeni iznos troskova uveéao na ime
PDV-a, za jo$ 63,00 eura (shodno prilozenom rjeSenju o registraciji), $to ukupno &ini
dosudeni iznos od ukupno 363,00 eura. Kada se navedenom iznosu dodaju trogkovi
prevodenja u iznosu od 467,43 eura, to se dobija ukupan iznos trogkova od 830,43 eura.

Na osnovu izloZenog odluéeno je kao u izreci presude.

OSNOVNI SUD U PODGORIC]I
Dana 31.05.2022. godine
SUDIJA
Milena Brajovi¢, s.r.

PRAVNA POUKA:

Protiv ove presude dozvoljena je Zalba
Visem sudu u Podgorici a preko ovog suda u
roku od 15 dana od dana prijema iste.




